Copiii din învâțîmântul primar sunt prea mici ca să stea singuri acasă până seara când părinții se întorc de la servici. De asemenea sunt mici pentru un program de opt-nouă ore pe zi, cu o pauză la prânz. Și totuși, nu avem cu cine să îi lăsăm, nu ne pricepem să-i ajutăm la lecții, nu dorim să fie mai prejos decît alții, sau, din alte motive, îi înscriem la after school.
Este o decizie serioasă și dificil de luat, în toate etapele ei, de la
aspectele financiare până la alegerea locului potrivit.
Realitatea arată astfel: există școli de stat în care funcționează
așa-numitul „program prelungit”, există grădinițe private care și-au dezvoltat
un program after school, există învățătoare active care iau acasă trei-patru
copilași, există învățătoare pensionare care se ocupă de cîte unul-doi copii și
există persoanele care își completează veniturile îngrijind un copil. Nu dezbat
aici legalitatea vreuneia dinte aceste forme de îngrijire a copilului, ci doar
enumăr cîteva opțiuni!
Ce alegem? Cum stabilim avantajele și dezavantajele?
La școală sunt cadre didactice specializate,
lecțiile sunt parcurse conform programei școlare, particularitățile de vârstă
și cele cognitive sunt cunoscute cadrului didactic, dar copilul petrece prea
mult timp într-o instituție.
La ceea ce numim generic after
school se păstrează avantajele din școala de stat și apar acelea că numărul
de copii este mai mic, mediul mai puțin formal și atmosfera mai caldă. Prezintă
dezavantajul că fiind preponderent dezvoltate din grădinițe și având sediul în case
particulare transformate, o simplă ușă închisă nu separă copilul de gălăgia pe
care o fac preșcolarii ale căror intervale de joacă sunt mai lungi.
În cazul mersului acasă la învățătoarea
de la clasă, sunt incluse toate avntajele primelor două cazuri, dar vor
apărea acuzele celorlalți douăzeci de părinți din clasă care se plâng că au
copiii defavorizați pentru că „doamna” îi protejează pe cei pe care îi
instruiește suplimentar. În mod cert ea
nu are cum să plece cu tot colectivul acasă, iar aceste critici supun copilul
unui stres inutil.
Cu doamna care-i poartă de grijă, chiar dacă este o învățătoare pensionară, copilul se va simți ca în preajma bunicii,
care, în plus, îl ajută și la lecții. Dacă doamna are altă profesie, lecțiile
vor fi integral responsabilitatea lui.
În toate cazurile pe care le analizezi, este de luat în calcul și următorul
aspect: în momentul în care nu va mai fi asistat la lecții, pentru că va veni
și acel moment, juniorul va avea dificultăți în a învăța singur. Nu pentru că
nu are capacitatea, ci pentru că s-a obișnuit să fie cineva lângă el, care să
îi corecteze greșelile și pentru că are nevoie de o prezență fizică lângă el.
Ca să nu mai vorbim de cazul ridicol, din punctul meu de vedere, și absolut
nepermis, când vine cu lecții suplimentare pe care să le facă seara după ce el
muncește de la 8 la 17.
Este o decizie dificilă și soluția trebuie să fie potrivită copilului
pentru că în primii ani de școală se pun bazele stilului de învățare și, dacă
fundația nu este bine zidită, se dărâmă clădirea. Apelați la sfatul
educatoarei. Este o opinie pertinentă. Consultați un consilier pe probleme
educaționale. Luați în calcul toți factorii și alegeți siluția optimă pentru
copil, nu pentru voi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu